söndag 3 januari 2010

*** SUSHI ***

Idag (läs igår, är sent nu ;o) hade jag en sån där skön avstressad och riktigt mysig dag :o) Sov länge och sen en dryg timmes promenad, precis när den annars strålande solen började dala ner bakom trädtopparna, men vi han i alla fall få lite skön sol på oss innan den -13 grader kalla luften tog över :o)


Sen var det hem och börja förbereda min absoluta favoriträtt alltså SUSHI ;o) Äter den ofta ute med varierande kvalitets intryck, men den är på de allra flesta ställen ialla fall OK, YUKIKOS SUSHI i Uppsala är nog den bästa jag provat hitintills och där är den "nästan" lika bra som den jag gör själv ;o)

Det är egentligen inte speciellt svårt, men viss fingerfärdighet krävs absolut ;o) och hygienen är nr1, och så klart även fräscha råvaror, Gällande laxen så "måste" den ha varit fryst minst 2 dygn, anledningen till det är att den ofta innehåller parasiter som kan vara skadliga, men som alltså dör efter ett par dygn i frysen. Ett litet tips också är att "inte" köpa den billiga portions förpackade laxen i frysdisken, utan istället köpa den färska fina friska laxfilèn i delikatess disken, men glöm inte de 2 dygnen i frysen :o)

Man har ju inte bara lax i Sushi, utan man kan i princip blanda precis vad man vill, den enda begränsningen är de egna smaklökarna :o) Men jag håller mig till Sea Food & grönsaker, t ex MAKI rullar med Lax - Purjo - Paprika eller med Crabbsticks & Gurka.

Den viktigaste ingrediensen är "Riset" som är ett speciellt klibbigt "Sushi - Ris" som kokas enligt instruktionen på påsen, och sen ska svalna tillsammans med Risvins vinäger som man tillsammans med Socker & Salt gör "SUSHI - VINÄGER" av, tillsammans blir det mycket gott, och utgör den absoluta smakgrunden i hela SUSHIN.


Många jag känner är fortfarande i dag lite skeptiska till Sushi och förknippar "ordet" med "RÅFISK" men just rå lax har en mycket god och frisk men också mild smak, man kan ju ge sig på andra råa fisksorter också, men det lockar mig inte, inte ännu i alla fall :o) men vem vet Eskimåerna gillar ju råa sälögon så varför inte ;o)

Men framförallt är det ju så många andra ingredienser man kan ha i Sushin, förutom Crabbsticks och lax så provade jag idag att lägga i Musslor, Gurka, Paprika & Tonfisk "Mycket gott" :o)

Nu sist men inte minst Soyan, urviktigt med en "God" Japansk Soya, den vi hade idag var inte 100 tyvärr, och sen det absolut absolut viktigaste och som jag är 100% säker på är beroende framkallande *** WASABIN *** som jag blandar mängder av i soyaskålen och sen fullkomligt dränker Sushi bitarna i :o) Den ultimata känslan är när man liksom domnar bort i pannan efter att ha tagit en bit ;o) Låter nästan lite "makabert" men är gott jag lovar :o)


Men man ska prova sig fram försiktigt med wasabin, och inte göra som min Skotske kollega som jag åt Sushi tillsammans med i Århus - DK för något år sedan, han hade inte ätit Sushi förrut och innan jag han stoppa honom hade han dragit i sig en Wasabi kula med diameter på säkert 30mm och tuggade med god aptit i "flera" sekunder innan han totalt tappade kontrollen över sina kropps rörelser och gjorde en ny väg ut ur restaurangen mellan bord och stolar för att i alla fall försöka få lite luft i lungorna utanför på gatan, men det var roligt att se ;o) och han överlevde :o) men har förmodligen inte provat någon mer gång :o)

Skriv gärna era reflektioner gällande Sushi här som kommentar,

Vore även kul att höra vad ni tycker om min lilla blogg i allmänhet :o)

4 kommentarer:

  1. Tänk va du kan... OK, jag ska ge det där med Sushi en chans till, men då ska det var DIN Sushi :)

    SvaraRadera
  2. Vi hjälptes faktiskt åt den här gången :o)
    Ja det måste du göra :o) Det finns lite kvar så du får komma över nu ;o)

    SvaraRadera
  3. Hm, är också villig att ge sushi ett till försök, det ser ju så gott ut. Kanske skeptikerna Axelsson skulle kunna få en lektion i sushitillverkning med lite provsmakning på slutet? ;)

    SvaraRadera
  4. Tja ba Marie ;o)
    Ja vi får ta en kurs så du också kan bli Sushi-Kock & Sushi-Frälst ;o)

    SvaraRadera