lördag 23 januari 2010

*** Båtsommar 2009 ***

LÄNGTAR SÅ DET KNAKAR TILL NÄSTA SOMMAR ;o)))
för att kunna sitta på akterdäcket med "Sill & Nubbe" igen ;o)

När man sitter så här och en dag i Januari och utomhustermometern visar -6, och man har börjat drömma om kommande sommar med sol, bad & båtliv, så är det mysigt att tänka tillbaka på den ljuvliga sommar som var sist, och ändå mysigare när man har en hel del fina bilder att titta på :o)

PAMELA Vårrustas 2009 (Coronet 26 Family)
Den här sommaren var händelserik gällande vårat båtliv, för vi bytte nämligen båt :o) och det blev ju då så klart inte mindre utan 2 m längre och 4 ton tyngre :o) och dessutom med dubbla motorer, den här gången diesel, (bra för ekonomin ;o)

Jag har det senaste året haft längtan efter en Flybridgebåt, och hade börjat titta lite på att importera nästa båt från USA. Jag sökte på flera annons sidor på nätet bl,a Yacht World & Boats.com Det svåra är ju bara att hitta ett bra exemplar, och sen måste man också åka ner och se & köra båten på plats för att kunna bilda sig en egen uppfattning om skicket, det är "väldigt" många som blivit lurade gällande USA importerade båtar, och jag tänkte inte bli ytterligare en i den raden :o) Men jag satt i allfall en Söndagkväll och tittade lite på nätet och Eva kom också och satt med, men vi hittade inget som vi föll för, avslutningsvis gick vi in på Blocket och sökte på Flybridgebåtar, och då kom en Coronet 32 Deepsea upp som jag bara bläddrade förbi, men Eva sa vad var det där då, och jag briljerade med mina kunskaper gällande modelen Deepsea att den var så dum invändigt, bara två soffor mitt emot varandra och inget mer, men visst vi kan titta på bilderna.

Bottenmålning (lite hög blev man ;o)

Så det gjorde vi och i och med det hade vi redan påbörjat vårat köp av denna "skönhet" för hon var ombyggd på varv i Finland under flera års tid, och allt invändigt var så himla genomtänkt, välplanerat & snyggt gjort så vi blev "KÄRA" direkt :o)

PAMELA Vårrustad & klar för sjösättning + Visning

Så vi åkte och tittade på henne, det var ingen glad överraskning direkt, stökigt & skitigt invändigt, ett slitet akterdäck o,s,v. När vi åkte därifrån satt vi först tysta och funderade var för sig, ingen av oss sa ett pip på flera minuter, och jag tänkte att den vill "inte" Eva att vi ska köpa, det var ett alldeles för dåligt första intryck, även för mig faktiskt. Men så börjar vi utbyta intryck och Eva var mycket mer positiv än jag vågat hoppas, och känslan vi båda hade var att egentligen bara en ordentlig urstädning skulle göra underverk.... Yippieeeee... :o) Vi var nu ändå ett steg närmare att sitta på Flybridge & Cruisa ;o)

Ett par mysiga dagar i Drottningholmsviken tillsammans med Cathrine & Hasse. Här matar hon svanarna från deras

Nu återstod ju också att dels provköra henne, (SAMBA som hon heter) men också att sälja vår Coronet 26 Family som vi redan hade, och det är ju inte säkert att det skulle vara helt enkelt, i allafall inte att få ut pengarna för henne som vi hade plöjt ner, med motorbyte, nytt akterdäck & nytt kapell o,s,v. men men det var ju bara att försöka.Så jag satte ut annons på 325.000 :- för då skulle vi gå + - 0 med dom pengar vi lagt ut på henne, men gällande båtar så är det ju så att ju dyrare dom är ju svårare är det delvis på att antalet "seriösa" spekulanter minskar drastiskt i takt med att tusenlapparna ökar.

En fripassagerare på badbryggan i Herrestaviken :o)

En båt för 100.000 finns det ca 100 personer som vill köpa, kostar den 200.000 har skaran minskat till kanske 50, men går man över 300.000 på en äldre men ändå väldigt välskött båt som det även finns flera till salu av och dom andra ligger runt 200.000, så är antalet spekulanter nere i 0 eller kanske 1-2 "Dryga Stöddiga Prutare" :o)

Sistasvängen för säsongen med båtpolarna

Men nu var det ju så att Deepsean vi hittade var "dubbelt" så dyr, vilket betyder att det även där var väldigt "få" potensiella köpare :o) Så dom var e,v villiga att byta båt med oss, + så klart en mellan skillnad från oss, så dom kom samma dag som vi sjösatte vår "vackra" PAMELA som hon hette (döpt efter en tjej som hette Andersson i efternamn, helt sant & min ide ;o)(förlåt ;o)

På väg genom "Rännan" i vassen från "Slakteboviken" *Spännande* ;o)

Det var soligt och varmt alltså helt perfekt "båtprovar" väder, vi åkte ut en sväng och han drog på för fullt och vi susade fram med våra 3,5 ton i 35 knop, allt gick så klart bra och när vi lagt till vid bryggan igen gick Eva och jag i land för att dom skulle få lite egen tid att kolla & prata, när vi gick ombord igen efter 10 min satte vi oss bak på det högblank lackerade notade akterdäcket, och pratade, och jag skulle just börja "som den säljare jag är" och dessutom jobbar som att "be om ordern" alltså lägga in slutpläderingen som dom inte skulle "kunna" tacka nej till ;o) men då säger spekulant frun: "jag har bara en fråga" Jag: "ok och vad är det?" Hon: "vad heter hon" (båten alltså) och då visste jag att affären var i hamn :o) Sen var det ju bara att komma överens om mellanskillnad o,s,v men det gjorde vi så klart, för nu ligger SAMBA eller "ZAMBA" nere i klubben, vi "hottade" upp namnet med ett Z ;o) för man kan inte byta namn helt på en båt för då sjunker dom :o)

ZAMBA På väg upp ur vattnet :o)


Vi har ju gjort en hel del på henne under sommaren som gått gällande utrustning och uppfräschning, köpte bl,a en ny plotter GARMIN 3010C 10,5 tums plotter som jag har uppe på Flybridge, är så grymt skönt och avslappnande att ha det när man kör, att skärmen är såpass stor gör ju också att man får en väldigt bra överblick, är helt kanon :o)

ZAMBA i "Slingen" Jag är Orolig ;o)


Sen började snart sommaren lida mot sitt slut, och vi gjorde en sista helg på Mälaren i sällskap med våra båtpolare från Klubben, det blev en himla mysig helg med mycket garv & tokigheter, och vi invigde då även vårat akterdäck så "ordentligt" att en av gästerna fick lov av krypa av båten ;o) "VEM KAN DET HA VARIT" ??? ;o) *obs det var alltså inte Jag eller Eva :o)*

ZAMBA på väg ner på bockarna "NERVÖST" ;o)

Då var det sen bara upptagningen kvar. Det är alltid lite spännande (läs oroligt ;o) när man bytt båt och den ska upp på land och ställas på bockarna och passas in för första gången, att den sen väger 7 ton gör ju inte heller det hela mindre spännande :o) Men allt gick bra, En stor Eloge och Tack till kamraterna i klubben med Per i spetsen som har jäkligt bra koll på det mesta när vi hissar båtarna upp & ner ur spat. Det känns tryggt

ZAMBA på bockarna och passas in "PUST allt gick bra" :o)

Så nu är det bara att invänta "Våren" för att sätta i gång och fixa våran "Queen ZAMBA" inför kommande säsong ;o) och alldeles snart är det dags igen Yippiiieeeeee..........

Någon annan här av er mina kära läsare som vill dela med er av sommarens händelser & minnen från 2009 ? :o)

3 kommentarer:

  1. Kom bara på att jag måste tacka dig Reine för ett par av bilderna som du var pappa till, eller det kanske var Lena föresten? :o) men hur som hälst så blev dom bra, och det är ju extra svårt att få till bra bilder på sig själv i båten under gång ;o) så jag tackar & bockar.

    SvaraRadera
  2. Tur att det inte var mörkt och vingligt när dom korten togs ;-))

    SvaraRadera
  3. Nej Precis ;o) Du måst eha tänkt på stackaren som klev av båten efter "akterdäcks" invigningen ;o) Men "han" är ändå en himla trevlig kille, även om han vinglar lite ibland ;o) eller vad tycker "DU" Reine? ;o)))

    SvaraRadera