torsdag 2 september 2010

Svamp Tider

Ja då börjar det bli svamptider igen... Jäklar så smarrigt ;o)


Var ute i Söndags eftermiddag och plockade ihop en ansenlig mängd... Ja det var så mycket som säkert ett 20-tal svampar ;o) ;o) ;o) För där kommer vi till problemet...


Jag hittar förbanne mig ingen svamp... Hur ska man bära sig åt egentligen... Har en del vänner och bekanta som går ut i skogen och kommer hem med bärkassar med svamp... HUR GÖR NI??? Jag fattar verkligen inte...



Jag är ju heller ingen stor svampkännare... Så jag plockar Kantareller... Tagg-Svamp... & Stolt-Fjällskivling... Det är dom 3 sorter jag känner igen... Så jag håller mig till dom av säkerthetsskäl ;o)




Förra året hittade jag ett ställe där det faktiskt växte med mina mått mätt Rikligt med Kantareller... Så dit gick jag så klart även nu på min första lilla svampsväng ;o) Och när jag närmade mig så kände jag lyckan av att hitta dessa ljuvliga svampar börja bubbla i kroppen... Och så kommer jag fram... OCH DÄR STÅR DOM!!!.... NOT!!!.... Där stog dom alltså inte alls... Utan istället stog där 1 st ensam liten kantarell... Tror därför inte någon annan hittat "Mitt" ställe... Utan det är väl snarare så att dom helt enkelt inte har kommit igång ännu... Gick sen runt och strosade lite i det här området och hittade då lite Taggsvamp istället... ;o)



Så lite svamp smak skulle man i alla fall kunna rulla i gomen ;o) Sen när jag då kommer hem så sätter jag mig ute på altanen och hällde upp en liten liten Lagavulin Distillers' Edition 1993 som smakar så himla himla bra ;o) Och satte igång att rensa svampen... Då visade det sig tyvärr att ca 90 % av svampen var angripen av små jäkla skalbaggar och larver som hade förstört den totalt... Fan också... Men men... jag tog hand om det som gick att rädda och stekte på den ;o) Och även om det var lite så var det ändå Otroligt gott ;o)





Ska snart ge mig ut i svampskogen igen... ;o) Men jag skulle verkligen vilja ha lite råd från er som läser detta och kan lite om svamp om framför allt "VAR" man kan hitta den ;o)
Tack på Förhand ;o)


Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar