måndag 13 december 2010

Lusse-Bulls Bakning

I går på sena eftermiddagen när hela familjen var samlad efter helgen igen så satte Tommy och jag igång med att baka LUSSE-BULLAR... ;o) För mig var det första gången över huvudtaget... I alla fall efter vad jag kommer ihåg... :o) Men Tommy bakade ju med syrrorna när han var liten... Men det är ju ett tag sedan nu det också faktiskt!... :o)


Hur som helst så satte vi igång Eva plockade fram ett recept till oss... Och vi satte igång och blanda och ha oss med ingredienser som vi sopade i hushålls-assistenten så det dammade av mjöl i hela köket... ;o) Eva hade föresten lite svårt att släppa oss fria med bakningen... Hon ville hela tiden komma och kolla hur det gick för oss... Och "se till" att vi gjorde rätt... Jag är ju lite mera "WILD & CRAZY" vad jag än håller på med i köket... ;o) Och såklart även nu... ;o)


OBS!... Denna bilden är lånad från nätet... :o)



Och när vi hade värmt på mjölken och margarinet och hällt över det i assistenten och börjat lösa upp jästen i den så kom Eva åter förbi och konstaterade då att mjölken var alldeles för varm... Hmm... Ja lite varm var den ju... Den skulle vara 37 grader... men var väl kanske 39 eller liknande nu... Så noga är det väl inte trodde jag... :o) Men det är det tydligen, och anledningen är ju att jästsvampen dör och jäsningen då helt enkelt uteblir... Är det så... Så är det väl så... ;o)






Så vi körde på ändå... Det fick bära eller brista... ;o) Och när degen fått stå en stund så jäste den upp så himla fint... :o) Och då var det ju bara att sätta igång och baka lussekatter... ;o) Tommy och jag delade upp degen mellan oss och körde på... Vi gjorde lite olika kreationer... Inte just några traditionella lussekatter kanske... ;o) Men dom blev jättefina... Och så fick dom ju stå och jäsa ytterligare en halvtimme innan vi skickade in dom i ugnen för gräddning... :o)






Vi kavlade ut våra små degbullar och fyllde många av dom med marsipan... Mandel & margarin så dom skulle bli riktigt smarriga... ;o) Och det blev dom faktiskt också... ;o)






Och nu ikväll när Tommy & Eva kom hem så satte vi oss och provsmakade varsin nytinad & varm lussebulle med ett glas mjölk till... Och dom var verkligen SUPER.GODA... ;o) Riktigt kul... känner nästan att det skulle vara kul att börja baka lite annat också... Matbröd kanske... Ja vi får se... Men tanken & intresset har väckts i alla fall... ;o)






Rent generellt måste jag också lägga till att livet känns så mycket lättare när man helt enkelt har bestämt sig för att vara positiv... Och inte låter sig tryckas/dras ner av små banala motgångar... Utan att man istället ser ljust på livet och tänker att det ordnar sig... För det gör ju det... ALLTING ORDNAR SIG... & LIVET LEKER... Så är det bara... ;o) Syftar nu alltså på kursen jag gick i torsdags, som jag då också skrev ett blogginlägg om... (LÄNK till inlägget)


Så tänk på det... Låt inte någon eller något dra ner "DITT" positiva humör... För även om man får motgångar titt som tätt... Så löser man dom så mycket enklare och bättre om man är glad & positiv... :o)


Nej nu ska jag sätta igång och laga middag så det är klart när min lilla fru kommer hem från sitt gympapass... Så ligger man lite extra på plus.. ;o)


Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar