fredag 30 juli 2010

Grilla i Regnet

I går hade jag bestämt mig för att grilla Hem-Snickrade (hemlagade ;o) Hamburgare.


Och det finns ju förstås inget bättre sätt att tillaga dom en att lägga dom på grillen :o)


Problemet var ju bara att det var ett jäkla regnande... Dagsregn faktiskt... Det kan man ju tycka är lite jobbigt när man har semester, men vi har haft sådana otroligt varma dagar eftersom vi hade semester redan under värme böljan ;o) Så lite regn känns bara skönt... (men förstår att dom som just börjat semestern inte delar min åsikt) En annan positiv sak med regnet är ju att gräsmattan fullständigt njuter ;o) men nästan ser med blotta ögat hur den växer... OK kanske en liten överdrift... Men jag sa faktiskt "Nästan" ;o)







Men nu tillbaka till Burgarna... Jag blandar upp ca 1 kg köttfärs med 3 st grovhackade lökar, samt tillsätter diverse kryddor, så som Chilli-Pulver, Italiensk-Sallands krydda och så lite Salt. Häller också i lite Honungs-Marinad för att få lite extra god smak, efter det rör jag ner 3 st Ägg som kommer stabilisera smeten, sen får det stå och vila en halvtimme.







Gör sen stora runda bullar av köttfärs-smeten som jag formar till Burgare när jag lägger på dom på grillen.






Till det hela blev det den här gången färdig Pommes i ugnpanna men på bakplåtspapper som tar bort en del av det onödiga fettet.


Och sen förstås "stora" hamburgerbröd" och så klart Räksallad ;o)


Blev riktigt smarrigt ;o) Och så himla mycket godare än köpta burgare ;o)

Och för den som undrar stog jag torrt & fint under markisen och grillade ;o)

Har du inte gjort burgare på det här sättet förut så måste du prova ;o)



Som avslutning här också en liten Funny-Video som relaterar till Burgare ;o)






Lycka till ;o)

Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar