söndag 4 juli 2010

Ny TV

Så nu är nya TV`n Hemma and Up and Running ;o)




Det blev ju en PANASONIC TX-P42G20E Plasma TV som jag pratade om förut.... Och den har en sån otroligt jäkla bra bild... rent ut sagt SJUKT bra bild ;o)

Installerade den här i Onsdags... Så kvällen gick ju åt till att skruva och lära sig alla finesser... Det går ju att läsa bruksanvisningen men jag tycker det är lite "O"-manligt ;o) Därför höll jag ju på ett par timmar med att försöka få ordning på allting utan att läsa innan till ;o)

Och till slut så började man ju haja och få ordning på prylarna ;o)

Sen var det ju bara det att jag också ville använda plasman som datorskärm till hårddisken... Och där började dom riktiga problemen...





Den befintliga Media Hårddisken har ingen HDMI utgång, så jag var tvungen att plocka ut signalen via VGA. Och det är ju inte så svårt... bara att ansluta VGA sladden mellan plasman och hårddisken och åka.......... You Wish... ;o)

Så enkelt var det alltså inte... Trots att dom sakkunniga jag rådfrågat sa det...
Har hållit på som en jäkla galning... men misslyckats gång på gång...

Var också ner och lånade en special kabel från Lyssna & Njut för att plocka in signalen i plasman via en annan 3-polig RCA ingång istället för VGA... Och då skulle det ju verkligen funka... BERGIS.... ;o)


VGA till RCA


Jag hade i dag på eftermiddagen i princip gett upp... Men då säger min kära lilla fru "Kan det vara något som behöver ställas om i hårddisken ang skärmen" Och vid det laget så var jag så uttömd på idéer så jag började kolla lite på bildskärms inställningarna på datorn... Men kom ingenstans...

Gick då in och Googlade lite på det... och efter en bra stunds letande hittade jag lösningen på ett PC-Forum... När det gäller att använda en Plasma som skärm till Dator så måste man ställa om från en skärm till 2 skärmar... och även ta ner pixlarna mot om man kör via en LCD skärm...

Lät ju smått otroligt... Men va fan... var ju bara att testa... Så jag gjorde omställningarna
och växlade över Plasman till PC-Läge...

Och vad tror ni hände???

Jo som ett jäkla halleluja moment Flashar Dator skrivbordet upp på Plasma skärmen som om problemet aldrig hade funnits ;o)))

Fan så Nice ;o)....

Så nu är det bara att tuta och köra med Spotify... WEB-TV... Surfning och Inspelning... ;o)

Bildkvaliten är ju "så där" jämfört med digital TV sändning, men ändå OK... ska också nu byta antenn sladdarna och delnings boxarna till GULD-Pläterade så borde det bli bättre ändå...

Är så jäkla nöjd att jag lyssnade på min kära lilla fru, när hon kom med en himla bra idé ;o)

Annars hade jag nog skickat hårddisken nu, och i morgon åkt och köpt en ny för 5.000:- men nu slipper jag ju det ;o)))



Blir en ny "Media" hårddisk sen i alla fall, men köper den i höst tror jag...
Ska först se hur bra Lyssna & Njuts nya dubbeldigital kanaliga inspelningsbara hårddisk är som dom får in i Augusti...



Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar