söndag 25 juli 2010

SUSHI



SUSHI är så jäkla gott..... mmmmmmm ;o)


Här i förrgår gjorde jag ju egen Sushi igen.... Har gjort det ett antal gånger nu, och börjar faktiskt få in en jäkligt bra snits på det.... :o)




Jag vet egentligen inte hur stor del av alla man känner som gillar Sushi... Men det skulle vara lite spännande att veta faktiskt... Kan inte ni som läser min blogg bara skriva en liten kommentar med ett ja eller nej för om just DU gillar Sushi eller inte?


För något halvår sedan åt jag Sushi till lunch så fort jag kom åt... Men mitt behov av just det, har gått ner lite grann, men min teori är att det är just Wasabin man blir beroende av...



Det har i alla fall blivit mindre Sushi ätande, men kände nu när det var semester och man har tid, att det vore kul att göra lite egen Sushi igen... Så fick det bli :o)


Hade redan Lax från Fogdö i frysen, så även crabsticks, men handlade in de övriga ingredienserna, och satte igång :o)



Det är ju inte helt "Snabb-Lagad" mat direkt att göra egen Sushi.... Först så sköljer man det speciella riset 4-5 gånger, och ska sen stå i kokvattnet ca 1 timme & safta till sig lite ;o) Och det är viktigt för att få rätt klibbighet.


Sen kokas det i 20 min, och efter det vila ytterligare 10 min med locket på... Samtidigt som man kokar riset tillreder man Sushivinäger, och det är alltså Risvinsvinäger som man hettar upp tillsammans med salt & socker... Sen låter man det svalna tills riset är färdig kokt, då brer jag ut riset i en Ugns-Panna och häller Sushivinägern över... Sen får det stå så och svalna tillsammans och samtidigt suga åt sig Sushivinägern....



Då kan man ta en liten paus... sen återgår man efter någon timme och skär i ordning själva fyllningen... Där kan man bli lite Wild and Crazy.... ;o) Man kan ju blanda i precis vad man vill... Men jag kör primärt med Lax, Crabsticks, Tonfisk i olja, Purjo, Gurka, Paprika samt ugns rostade Sesamfrön...


Sen är det bara att göra en risbädd på Nori-Arken vartefter och lägga på en blandning av de ingredienser man tycker ska smaka gott tillsammans... Och sen rullar man bara i hop dom en och en till den MAKI-Rulle som det då blir...






Till Sist så är det bara att skära upp rullarna i den tjocklek man önskar och så sätta sig ner och FROSSA i denna otroligt goda maträtt.... mmmmmmmmmmmmmmmmm......






Och den här gången blev det godare än godast...... Så Jäkla Otroligt Smarrigt, Välbalanserat, Fylligt & GOTTTTTTTTTTTTTTTT......................... ;o) ;o) ;o)



Att det är gott tycker även Rasmus & Felicia ;o)

Bara att prova hemma för alla som gillar det... men som kanske inte vågat prova göra egen ännu...


Som en liten avslutning vill jag bara säga att ordet SUSHI på Japanska betyder "Syrligt Ris" men jag tycker bara att det är gott ;o) Mycket... Mycket Gott ;o)


Over and Out ;o)

4 kommentarer:

  1. Men EMMA!!! ;o)
    Har du någonsin ätit riktigt god egen tillredd
    SUSHI någon gång? ;o)
    Det är JÄTTE GOTT ;o)

    SvaraRadera
  2. Nej det har jag iochförsig inte gjort... Jag tycker det bara smakar som ris med rå fisk och lite salt/starkt... Har försökt gilla det men det går inte :P

    SvaraRadera
  3. Emma du får helt enkelt prova min egen tillverkade SUSHI någon gång :o)

    SvaraRadera