tisdag 4 maj 2010

*** Smärt - Stillande ***

Jag ska inte gnälla så mycket mer nu om mitt jäkla Diskbråck, utan ska istället skriva lite om det fina med smärt stillande medel :o)




Läget för mig är ju att smärtan har intensifierats successivt och nu på ett stadium att jag nästan är på väg att hoppa ut igenom fönstret ibland... Och när jag känner så, så ändrar jag mig snabbt när jag kommer på att vi bor i en enplans villa, och fallet på 1 m ner till gräsmattan förmodligen bara skulle göra ändå mera ont, istället för att avsluta allt ;o)


Men jag fick ju Smärt - Stillande utskrivet på recept från läkaren i måndags, för att kunna sova, och det funkar faktiskt :o) Dessutom blir man HÖG, men inte upprymd & rolig som man kan bli av lite Whisky ;o) Utan trött som bara den, men får ändå en riktigt skön vällustkänsla i kroppen, och så slappnar man av och kan somna. Men när man vaknar så är det inte lika kul. I morse t,ex så vände jag mig om direkt när jag vaknat "sömndrucken" och skrek rakt ut när nerverna i ryggen talade om att jag gjorde fel... men man blev ju i alla fall "väldigt pigg" och dessutom blev man det "väldigt fort" ;o)Det preparat jag fick utskrivet är CITODON, och det är efter vad jag förstått ett väldigt vanligt smärt stillande medel, som dessutom är väldigt bra just mot diskbråck.


Det verksamma ämnet i CITODON är KODEIN och det är i sin tur en slags OPIOID som en kemiskt framställd OPIAT.... Helt enkelt kemiskt framställt KNARK... Yiiihhhaaaaaaaaa ;o)


Det står dessutom att det är "Starkt" beroende fram kallande. Så man får passa sig :o) Men det ska väl inte vara någon större fara om man följer restriktionerna



Jag ska enligt läkaren ta 2 st 4 gånger dagligen, men vill absolut inte göra det... är livrädd för sådana här prylar ;o) Så jag tar 2 st mitt på dagen, och sen 2 st precis när jag lägger mig, för att trubba av smärtan så jag kan somna, I övrigt så föredrar jag att uthärda smärtan.


Är i övrigt nu sjukskriven hela Maj i väntan på MAGNET - RÖNTGEN Sen är det bara att hoppas på att diskbråcket är behandlingsbart på det sätt att man kan låta det läka av sig själv utan operation, för vad jag läst mig till så är den operationen inte enkelt. Ca 50 % av operationerna går bra, sen är det en fallande skala med bestående "men" ner till dom sista ca 10 % som får samma eller värre smärta som när den är som värst... Och det får dom leva med RESTEN AV LIVET..... Burrr....

Skulle det bli "slut" resultatet för mig, så kan jag säga att jag GARANTERAT letar upp något bättre ställe med lite bättre effekt att hoppa ifrån än huset här hemma ;o)
Over and Out ;o)

2 kommentarer:

  1. Usch å fy! Låter inte kul alls det där... Såg på FB att ni tänkte låta båten ligga på land i sommar. Tråkigt. Men då blir vi båda båtlösa i sommar, så det är ju bra! Vi får roa varandra! =)

    Hoppas att diskbråcket går över utan operation då, för det lät ju inte särskilt hoppfullt.

    Vi kommer förbi en sväng ikväll förresten och lånar hem Francis ett tag. Hon ska få stå och göra sitt i lägenheten över visningarna. =)

    Vi ses!

    SvaraRadera
  2. Hej Cathrine :o)

    Ja att vara utan båten känns ju mindre kul... men då kan jag ju i alla fall sätta igång med att bygga om den redan när ryggen blivit bra, istället för att vänta till hösten...
    Så något posisivt är det ju i alla fall bara jag blir bra...

    OM jag blir bra... Var hos sjukgymnasten i dag igen, och han befarar nu att det kanske kan vara "KOT Förskjutning" istället för diskbråck... och det är tydligen ändå värre... väldigt trolig operation i så fall, och även det en väldigt avanserad sådan, med risk för kronisk värk efteråt... burrrr...


    Så nu vågar han inte röra min rygg något mer innan jag fått genomgå Magnetröntgen...

    Ja ni ville låna "MIN" Francis ett tag hörde jag ;o)))

    men kan jag få "låna" henne igen sen? ;o)

    Ja vi ses i kväll :o)

    *kram*

    SvaraRadera