fredag 14 maj 2010

*** Nice Weather ***

När man är ägare av en 10 meters Flybridge båt, men ändå sitter hemma framför datorn nu i det fina vädret istället för att vara nere i klubben och fixa det sista inför sjösättningen som är i morgon förmiddag. SÅ KÄNNS DET INTE KUL........................
Vår Coronet 32 Deepsea - ZAMBA kommer ju ligga kvar på land den här sommaren, så får vi får åka mer nästa år istället...
Vi får helt enkelt åka "Jäkligt mycket" då istället :o)

ZAMBA in Action ;o)

Ska ju göra mycket fix med ZAMBA inför nästa säsong, och kom här om dagen på ytterligare en grej jag ska göra :o) e,v i alla fall, har inte bestämt mig 100 ännu. Men jag fick några bilder över mailade från en Dansk Coronet kamrat som också har en 32:a Deepsea, och på hans båt är det ett tak utöver akterdäcket så det blir en enormt stor Flybridge. Ett gigantiskt soldäck ovanpå så det blev jag ju förstås jäkligt sugen på att bygga även på ZAMBA :o) Flybridgen är ju inte direkt liten i dag heller, man sitter i alla fall 7 pers där uppe när man kör om man vill, men med den här extra flyen kan det ju dessutom ligga 3 - 4 pers till och sola där uppe samtidigt :o)


Extra stor Flybridge

Så det ska jag ta en Seriös funderare på hur jag ska lösa det. Är just nu inne på att bygga en form och plasta den själv, med förstärkningar i form av inplastade rostfriarör, men har i nuläget inte koll på om jag hinner med det också, men ska försöka. Det kommer ju förstås inte vara gratis att bygga heller, men hade ju ändå tänkt köpa nytt kapell som kostar ca 50.000 :- och om jag bygger den här extra flyen så blir det ju taket över akterdäck, och då behöver jag ju bara kapell runt om på sidorna i bak... Så ekonomiskt blir det inte så mycket dyrare.
Hoppas jag i alla fall :o)


Dreven har jag ju låtit renovera till 100% över vintern också, Nya kugg i det ena drevets växelhus, och så har dom varit ner plockade i minsta detalj och alla delar genomgångna och allt slitet är bytt inkl alla packningar och packboxar. I sommar kommer dom få ligga förvarade pga stöldrisken, och sen återmonteras nästa vår samtidigt med nya bäljar. På bilden är dom bara lackade med grundfärg, men dom ska få ett par lager med blank drevfärg också innan återmonteringen. Kalaset med drev renoveringen slutar på ca 40.000 :- men det är värt vartenda öre.


Nu vet jag att jag kan lita på dom, sen är det ju också så med mekaniken i båtar att om det pajar så kan man nästa ge sig fan på att det gör det när man går över en stor fjärd, eller över havet till Gotland eller liknande och att det också blåser 20 m/s med vågor på 5 m.... Med andra ord ett sådant tillfälle då ALLT bara måste funka... :o) Därför håller jag efter grejerna så att jag alltid kan lita på henne... För om man har otur kan det ju faktiskt handla om LIVET... Och det är ju lite synd att riskera det i onödan ;o)

Volvo Penta 280/290 - Duo Prop


Maskinerna är även dom servade & delvis genomgångna men får ju så klart stå konserverade över sommaren.Tror inte jag behöver göra så mycket mer åt dom nu. Men ska e,v riva i sär värmeväxlarna(Kylarna) och göra rent dom, Det kan nämligen sätta sig en hel del skit där från sjövattnet, eftersom det är där som sjövattnet växlar över kyla till glykol vattnet som kyler i maskinerna, men måste montera ner en hel del grejer framför för att komma åt dom, men det ordnar sig, Har ju tiden framför mig... Behöver inte vara klart förnsän nästa vår ;o)


Volvo Penta AQAD 40B - Dubbelmontage

Nu ska jag stappla ut på altanen och hugga med mig en Whisky 0ch en kall Öl på vägen ut och sen sätta mig där och titta på min underbara fru som är därute och grejar i trädgården i sin GARDEN GIRL Outfit ;o)





Over and Out ;o)

2 kommentarer:

  1. Tänkte allt på er i går, när aktiviteten var som störst... Men som du själv säger. Det kommer ju en ny sommar nästa år !

    SvaraRadera
  2. Ja det känndes lite speciellt att inte vara med där nere... Men men... Thats Lifé.

    Ni hade ju himla flyt med det fina vädret också... måste varit riktigt skönt.

    Gick allting bra? inga miss öden?

    SvaraRadera