fredag 2 april 2010

Coronet 32 Deepsea - Renovering. No.2

Jag var ju helt inne på att montera en VETUS bogpropeller, men nu efter att ha pratat med Lasse som håller på att renovera mina drev, så vände jag i mina val :o)


När jag träffade honom och lämnade över mitt ena Drev-Underhus som renoverats av Janne som bytt kugg/drevhjuls sattsen i det, så höll Lasse precis på och monterade en ENGBO bogpropeller på en 30 fotare av Jänkemodell. Och han har ju monterat MÅNGA och sa att han rekommenderade ENGBO`s utan minsta tvekan.


Anledningarna är flera. Bl,a har den remdrift vilket gör att man då har liggande motor och därav tar det "mycket" mindre plats, vilket förstås är väldigt bra, sen är växelhuset tillverkat i Rostfritt som så klart också är väldigt bra.



Märkte också när vi körde den bogprop som han just monterat att den gick mycket tyst, även fast vi stog torrt i en hall, så var ljudnivån väldigt låg jämfört anda bogproppar man har hört förrut, som låter som stenkrossar :o) Så det får nog bli ett ENGBO trots allt :o)


Då börjar man ju fundera om man även ska sätta ett ENGBO ankarspel :o) Vet av flera båtkamrater som har ENGBO`s spel monterade att dom är väldigt nöjda med dom, sen är ju deras spel helt automatiska när det drar upp ankaret, stannar i spolläge och sen sakta sista biten upp i körläget, och det är ju inte fel det heller :o)



Det enda är väl att jag skulle vilja ha det i Rostfritt, ska ju nämligen svetsa ankarboxen själv i syrafast rostfritt, och vill ju då så klart även ha spelet i Rostfritt :o)


Får e,v bli så att det blir ENGBO på både Bogpropeller och Ankarspel :o) En stark anledning som jag spontant känner, är ju att man då bara behöver endast EN ENDA Fjärrkontroll med sig uppe på Flybridge, och det skulle ju vara skönt istället för att behöva jonglera med 2 st på en gång däruppe :o)


Någon läsare här som har mer erfarenhet av ENGBO? Vore i så fall väldigt tacksam om ni ville dela med er av vad ni tycker.


Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar