onsdag 31 mars 2010

*** FRANCIS FRANCIS *** ESPRESSO ***

Ja då har man en ESPRESSO maskin i köket :o)

Och det är ju heller inte vilken maskin som helst, utan som sagt FRANCIS FRANCIS ;o)

Hasse & Cathrine frågade om vi ville sköta om henne ett tag nu när dom köpt en ny, ändå värre maskin, och självklart, efter lite övertalning av Eva så står FRANCIS här nu i köket ;o) Och hon gör så jäkla bra kaffe, helt kanon. Jag är ju MAN så det är ju extra mysigt när det pyser och ångar lite när man gör kaffe ;o) dessutom så blir det ju så jäkla gott.

Det finns ju en förbannad massa olika Espresso maskiner, men just FRANCIS FRANCIS är originalet, och det är ju lite extra kul. Hon är ju också väldigt enkel att göra riktigt gott kaffe med, och det beror ju på att man använder s,k PODS som alltså är en liten förpackning med kaffet i som man sen sätter fast underifrån i kaffemaskinen.
Det gör ju att man bara behöver hålla span på hur mycket vatten i rätt temperatur man pressar igenom och inte bekymra sig om att det är rätt packat, och gällande temeperaturen, så har man ju mätare för det, och även en kontroll lampa som slocknar när det är rätt temp att köra. Helt kanon och funkar jätte bra :o)

Sen kan man ju använda en rad olika fabrikat på kaffe, ILLY är en av de största och också dom som tillverkar maskinen Francis. När jag i går var i Uppsala i jobbet, tänkte jag köpa på mig lite kaffe, och hittade inte just originalet ILLY utan köpte istället LAVAZZA pods på vinst & förlust.


Men det blev riktigt lyckat, det var ett riktigt gott kaffe, starkt & gott men utan att slå över och bli beskt, det har istället en riktigt angenämt rund & len eftersmak GRYMT GOTT ;o)

När Pelle & Lotta var här förra helgen så drack vi så klart ESPRESSO men hade ju då inga "Riktiga" koppar för det, och det VILL man ju ha, så även det köpte jag i går ;o) Jag valde SAGAFORM`s designade "loop" för den gillade jag verkligen i stilen, och den är riktigt god att dricka ur också ;o)


Den har ju även ett fat om man vill ha det under koppen, men det är också en riktigt fiffig finess med fatet, man kan nämligen använda det som lock så kaffet håller sig varmt medans man tillreder nästa kopp, vilket är riktigt bra eftersom man ofta ska göra flera efter varandra och det tar en liten stund, så då håller kaffet sig alltså varmt & gott under tiden. Kanon bra ;o)


Over and Out ;o)

8 kommentarer:

  1. Har en hel burk med "illy" här hemma som inte går att använda. Köpte fel pods till vår apparatur.
    Kommer över med den någon dag...

    SvaraRadera
  2. Kanon :o) Ja dom är himla goda, fick med några stycken med maskinen, Kom föresten på igen ang rengörings medlet, fick du pengar av mig, eller har jag fortfarande inte pröjsat???

    SvaraRadera
  3. Där har du fel min vän! SegaFredo skall det vara och handgjorda maskiner ifrån Italien.

    SvaraRadera
  4. Tjenare Tommy :o)
    Det låter ju som något billigt Italienskt ;o)))
    Den kvinnliga maskinen Francis låter bättre ;o)
    men du har säkert rätt :o)
    Vi kommer ju föresten snart ner och hälsar på.
    Då måste ni vara med, var ju jäkligt länge sen vi sågs :o)

    SvaraRadera
  5. Absolut! Skall bli riktigt trevligt att ses! Det var som sagt ett tag sedan. Ser framemot det. Glad påsk!

    SvaraRadera
  6. Rengöringsmedlet. Nej du har inte pröjsat ännu. Men det gör inget. Jag kör med SMS-låneränta på pengarna. 63%... ;-))

    SvaraRadera
  7. Jag får verkligen be om ursäckt, på riktigt.
    Vette FAN rent ut sagt, jag tror jag börjar bli jävulskt gammal eller nåt :o) 63% ränta blir bra :o)

    SvaraRadera