söndag 28 mars 2010

Coronet 32 Deepsea - Renovering. No.1

Jag ska ju göra lite mer än bara vanlig vårputsning, och har därför en djävulusisk massa grejer att köpa. Tänkte här skriva lite om det, och vore otroligt tacksam för inputs och idéer från er andra båt-entusiaster. (Den ***BLÅ*** texten är länkar till mer info)

Kommer kanske inte hinna göra riktigt allt nu i vår, men ska i alla fall göra allt vart efter :o)
Men det här är i alla fall det som jag vill göra fortast möjligt :o)

*NY.Båtkyl* - *NY.Spis med ugn* - *Bogpropeller* - *NYTT.Ankarspel* - *NYTT.Kapell* - *NYTT.Akterdäck* - *NY.Badbrygga* - *Tätaom Fönstren* - *NYA.Säten på Flybridge* - *Renovera Dreven* - *VHF* - *Byta till Lågenergi Lampor* o,s,v.......

Båtkylen jag tänkte köpa är ***ISOTERM-Cruise 130***. Alltså en 130 liters kyl med ASU d,v,s att den laddar på sitt inbyggda frysbatteri när den känner att laddningen är igång när man kör. Jag monterade i ett nytt sådant fast mindre (49 liters) i 26:an Family och det funkade väldigt bra. Vill därför ha det igen, huvud anledningen är att det drar så lite ström, den kyl som sitter i nu fullständigt SLUKAR ström och låter också alldeles för mycket med den separata kylkompressor som det är utrustat med. Någon som har förslag på annan bra båtkyl?
Spisen som jag tänkt sätta in är ***ENO Gascogne LYX*** Har aldrig haft ugn i båten förrut, men tycker den här spisen ger ett väldigt bra intryck, samt gillar också trädetaljerna.
Någon som har erfarenhet av den, eller av annan bra spis?
Bogpropeller tror jag blir en ***VETUS*** men har inte heller här någon erfarenhet, så berätta gärna om dina egna erfarenheter ang bogpropeller gällande fabrikat och även strl (hkr).
Ankarspelet är jag i alla fall helt säker på att det blir ett PRO-FISH 1000 FRÅN ***LEWMAR*** Hade ett LEWMAR på förra båten och var väldigt nöjd med det. Ska bli skönt att slippa det "slirande" skräpet som sitter där i dag, kommer också svetsa en rostfri ankarbox för montering på badbryggan för att slippa få in allt vatten från linan i båten. Kommer skriva betydligt mera om de övriga saker jag ska göra, men hinner inte just nu, Måste laga Söndags middag :o) men fortsättning följer :o)

Over and Out ;o)




4 kommentarer:

  1. Ny VHF, Aktiv AIS, LEHR Radar (LowEmmisionHighResolution). Autopilot, Mörkerkamera. Jag vet massor av fler, absolut nödvändiga grejer. Men först skulle jag nog fixa till elen... Å sätta dit 2 st högeffektsgeneratorer. Vill du har mer förslag ? Skräddarsydda dynor till skönheten på fördäck tex.. Kan ännu mera om du märker att du har tid över ;-))

    SvaraRadera
  2. Tack för i lördags! Märkte att du som vanlig är duktig på att fylla på vin till mig (läs:fylla mig). Alltid lika trevligt att träffas, men vart tar tiden vägen...? känns som om vi lätt skulle kunna sitta o prata ett dygn eller så?! Efter Evas o mitt träningspass igår var jag "frisk" igen, nästa gång skall jag nog dricka vin ur pipmugg....eller inte dricka så fort ha, ha

    Hälsa!!!

    P.S!Hörde att du och Oliven planerade picknic i sommar!

    Kramar
    Lotta

    SvaraRadera
  3. Tjenare Reine.
    Ja ändå mera grejer än det jag räknade upp :o)
    Nej det var inte så jag menade ;o)))
    Utan mera förslag på det jag har planerat att göra, andra fabrikat, modeller o,s,v Håller nu på och dealar med ISOTERM ang priset på kylen :o) och hämtar det ena drevets underhus på onsdag och kör det till Lasse för ihopmontering, sen har jag 2 st 100% nyrenoverade DP-drev känns bra :o) och blev ju nästan gratis också ;o) (40.000:-)men jämfört med 2 st sprillans nya drev så är det väldigt billigt ;o)

    Hälsa du också :o)

    SvaraRadera
  4. Hej Älskling ;o)

    Tack själv, det var riktigt mysigt ;o) och även kul ;o))) Håller med om att tiden gick fort, precis som den alltid gör när vi träffas :o) Drar vi till Prag tillsammans så har vi ju i alla fall 4 dygn att umgås ;o)

    Så himla mycket drack du/vi väl inte ;o) tror vi i alla fall har en halv vinare kvar i vinkylen ;o)

    Men vi glömde ju att låsa in oss i badrummet och jämföra solbrännan ;o))) Vi får ta det nästa gång istället ;o)

    Ja Olivia och jag pratade om att ni "SKA" hinna med att åka med oss ut något med båten i sommar, och sola och bada lite :o) och det borde vi väl kunna hinna med, eller hur ;o)
    För ni är väl i alla fall inte runt och glider med vagnen "hela" sommaren ;o)

    *kram*

    SvaraRadera