måndag 12 april 2010

Coronet 32 Deepsea - Renovering. No.3

Har ju i princip bestämt mig för att köpa och sätta i ISOTERMS kylskåp med ASU som jag hade i Coronet 26:an. Hade ju räknat med att kunna få plats med ett 130 liters, men nu är det inte bättre än att det saknas 15 futtiga jäkla mm på bredden för det ska kunna passa, Jäkla skit också :o)


Jag inget att spela på i bredden heller, vänstersida en hel gavel, och höger sida mot sätena vid baren, så jag är FAST. Så då är det bara att inse fakta, det får bli en mindre, nästa snäpp nedåt i strl är en kyl på 100 liter, har inte så himla mycket att välja på, så det är bara att gilla läget.
Men med tanke på att vi klarade oss bra med 49 liter i förra båten, så "kanske" det räcker med 100 :o)


Har ju också kollat ny spis, och har nu bestämt mig, det blir en 2 lågig gasolspis - ENO, från ISOTERM även den :o) Dom har ju riktigt bra grejer :o) Vi väljer en modell som heter Gascogne som är lite lyxigare i sitt utförande.



Funderar också på att köra den varianten som har grill element i ugnen, kanske är onödigt vad vet jag, men då har man ju i alla fall grill även där om man nu någon gång skulle behöva det ;o)


Det enda nackdelen som jag känner med att byta från spis med sprit drift till en med gasol istället, är gasolens explosions risk, men jag har bestämt mig för att göra som på 26:an och ha gasolflaskan lätt tillgänglig och stänga av direkt på tuben när man lagat maten färdigt, då eliminerar man ju på ett effektivt sätt att det ska läcka ut gasol i någon skarv eller koppling och lägga sig som en osynlig DÖDLIGT farlig dimma nere i kölsvinet, som dessutom exploderar utav minsta lilla gnista..... Burr.... Ingen kul tanke.... Så så får det bli :o)


Här är en i förebyggande syfte avskräckande film på en brinnande båt. Det kan vara bra att se, så man ser till att ha ordning på grejerna för att själv slippa råka ut för något liknande.


Är det någon som tycker jag är "UTE & CYKLAR" i mitt resonerande ang t,ex gasolens vara eller inte vara eller just min lösning att stänga av mellan matlagnings tillfällena, så skriv gärna en kommentar om vad ni tycker. (anvisning hur man gör finns på höger sida högre upp)

Over and Out ;o)

2 kommentarer:

  1. Mer olyckor med spritkök än med Gasol enligt försäkringsbolagen. Får du inte in en kylbox i stället för kylskåp. Går ju in väääääldigt lite öl i det där skåpet...

    SvaraRadera
  2. Tjenare Reine, kanon det du skrivar ang gasol. Jag kommer ju dessutom ha direkt avstängning på tuben, men vad jag förstått så är det många som har gasol systemet på hela tiden när dom är ute.

    Men faktum är att jag fick in 1 låda öl i förra båten i en 49 liters kyl, så det borde ju gå in i alla fall 2,5 lådor i den här :o)

    Läste du Bryggsnacket? (Coronet)

    SvaraRadera