fredag 22 oktober 2010

Hemma igen

Har ju skrivit några *** Hemma Igen *** inlägg på rad nu... ;o)


Och det är ju för att jag rest så himla mycket i jobbet den senaste månaden... Och nu kom jag precis hem från Arlanda där jag landade med firmans Privat-Jet efter att ha varit med kunder i DK några dagar...


Det kommer lite mer om det i något senare inlägg när jag kommit åt bilderna som togs... Men nu tänkte jag skriva om de ***FANTASTISKA*** WHISKY + en ROM som stog på hyllan och "skrek" *KÖP MIG* i en butik i Århus i går ;o)



Först ut blir denna Bunnahabhain som jag hittade direkt ;o)






Detta är deras enklaste Whisky ;o) Enkel och enkel stämmer väl inte helt kanske ;o) Det är i alla fall deras 12 åriga singelmalt... Den är lätt rökig i både doft & smak... Den är också övervägande söt i smaken med lite nötig eftersmak... Den smakar verkligen MYCKET...






Jag personligen känner nästan en liten Sherry smak... Men det borde jag inte göra ;o) För så vitt jag kan läsa på deras hemsida så är den INTE Sherry-Fats lagrad... Men men... ;o) Den smakar alltså mycket... och är väldigt god... Jag har ju sedan tidigare en special utgåva från dom som jag köpte i Riga... Bunnahabhain-DURACH UR... (se länk) Som även den är extremt GOD ;o)



2:a Whisky ut är KILCHOMAN....





Sköljde ur glaset och drack vatten för att neutralisera smaklökarna hjälpligt igen ;o) Öppnade flaskan och slogs av den ENORMT frostdruve rökiga smaken... JISSES... När jag sen drog in några droppar i munnen så blev jag nästan golvad av den STORA fruktiga rökighet som rullar runt i munnen flera minuter efter en liten "sipp"..... FY FAN JAG ÄR KÄR ;o) ;o) ;o) JA jag älskar Eva också... ;o) Men bland Whisky kliver nog denna in som en absolut favorit.... Den är lagrad på BOURBON fat... Och denna amerikanska bourbon smak som jag annars inte gillar har alltså gift sig otroligt gott med den Skotska singelmalten...







FAN va kul att jag hittade den... För jag hade betalat och var på väg ut när jag såg den på hyllan... Och stog sen kvar i en halvtimme till och pratade med butiksägaren om denna Whisky som precis släppts.. Detta är alltså deras första tappning från ett litet destilleri som Hasse mailade mig om för några månader sedan för att vi skulle gå in och köpa andelar som man då kunde göra... Det kan man fortfarande men nu har dom tydligen blivit oerhört dyra enligt whiskybutiks ägaren... Men fan vet om det inte är värt det.... För när denna Whisky når ut över världen kommer andelarna att bli betydligt DYRARE... Det är jag SÄKER på... ;o) Jag skulle ha köpt dom andra 2 flaskorna också som var allt som fanns kvar... Men hade nog inte blivit så poppis hemma då ;o) Den kostade ändå 700 :- för 70 cl men det tycker jag efter att ha smakat den är BILLIGT... Så om du någonstans hittar den... KÖP DEN!!! Och gärna en till åt mig också ;o)



Nu är det bara ROMEN kvar ;o) Men den kan jag inte uttala mig om nu... Vill inte prova den nu för mina smaklökar är så bedövade av Kilchoman så jag skulle behöva äta sandpapper för att rensa smaklökarna först... Och det är jag inte så sugen på ;o)







Men romen heter i alla fall PLANTATION GRENADA (se länk) och är från 1996 köpt på fat från Barbados av butiken i DK och sen där buteljerad... Har sedan tidigare en plantation rom som finns på bolaget i Sv och är väldigt god... och har därför riktigt stora förhoppningar på denna 96:a ;o) Rapport kommer senare efter provning ;o)



Nej nu ska jag ta och umgås lite med min lilla familj och fira fredag ;o)


Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar