onsdag 27 oktober 2010

Bil, Bilar & Förare



Ja jag måste skriva ett litet inlägg om Bilar... Bilförare... Och Bilförares beteende...


Att jag kom på att jag skulle skriva om just detta var framför allt att min lilla fru som igår "klämde" ett rådjur i fronten på väg till jobbet... Det är ju inte så himla kul... Vad det gäller själva bilen så blir det ju en del skador... i vårat fall blev hela jäkla fronten intryckt... + att spoilern lossnade till 75% höger framskärm till bucklad... och höger backspegel krossad... och så höger lyckta också krossad förstås.. Som tur var så tecknade vi tilläggs försäkring gällande "vilt" förrut när hon började pendla till Uppsala... Och det känns ju himla bra efter krock med Rådjur nummer 2 inom ett par år...






Det är skönt att skadan blir relativt lindrig rent ekonomiskt... MEN det absolut och utan minsta konkurans VIKTIGASTE!!!....
Är SÅKLART att Hon och i det här fallet också Tommy som även han var med i bilen... Klarade sig HELT OSKADDA...

Jag skulle även jag till Uppsala igår morse på kundbesök... Så jag var bara 15 min bakom dom... Och när telefonen ringde och det stog "Tommy Ringer" i displayen var jag beredd på något gått åt helvete... Då han annars aldrig skulle ringa just då...


Så när jag svarar och hör hans röst när han säger "vi har kört på ett rådjur" men att det bara var bilen som var skadad och att dom klarat sig... så kändes det VÄLDIGT skönt... Eva gjorde helt enligt regelboken och gick efter för att titta efter djuret som hon hittade dött i skogskanten... och sen ringde polisen och anmälde... och efter det markerade platsen med "viltolycka" remsa som finns att få från polis & försäkringsbolag...


När jag kom fram så bröt jag till skärm och spoiler lite bara så att hon kunde fortsätta köra till jobbet... Senare så lämnade hon den på verksta och hämtade hyrbil... Så nu står den på verkstaden några veckor eller snarare 1 månad skulle jag tro...


Jag personligen har ju haft en oerhörd tur gällande viltolyckor... eller egentligen olyckor över huvud taget... Jag kör ju förbannat mycket bil i jobbet... Men det är ju oftast större vägar med viltstängsel... Har ju varit nära att klämma det mesta i djurväg med fronten... Men har hitintills hunnit bromsa eller veja undan... Hoppas turen håller i sig ett tag till...


Sen är det ju inte bara djur som är farliga i trafiken... Utan betydligt farligare är ju ALLA dessa förbannade NÖTTER som av någon outgrundlig anledning FÅR köra bil...



Det är ju så illa att nästan varje dag så får man väja undan eller tvärnita för någon jäkla dåre som tror dom är ensamma på vägen... Rekordet var nog förra vintern när jag är på väg från Hudik söder ut... När en långtradare som jag håller på att kör förbi på motorvägen långsamt men stadigt tar över min körfil när jag är bredvid den på omkörning... Så jag gjorde bedömningen GASA istället för att bromsa... och det tror jag var min räddning...





Jag hade aldrig hunnit komma in bakom... Till saken hör att det var 1.5 meter snövall på sidan... och den var jag en bra bit inne i innan jag var förbi... Det sprutade snö på motorhuv & framruta men jag lyckades ändå komma framför denna jäkla dåre... Sen lade jag mig framför och bromsade ner till krypfart med tradaren bakom mig... körde även ner sidorutan och satt med armen ute och pekade finger i minst 1 min... Då skulle man ju kunna tro att han skulle dra på sina 77 extra-ljus och blinka lite... Men han höll sig väldigt lugn... Förhoppningsvis medveten om vad han var nära att orsaka...


Man behöver ju heller inte "KÖRA" bil för att komma i konflikt med andra förare... Det räcker med att åka ner till däckfirman för att skifta däck... ;o)


Så blev det i kväll... ;o) Åkte ner till "Mack" som har däckfirman som förvarar mina däck och så även skiftar dom på bilen... Jag åkte ner på min bokade tid... Går in och surrar en stund medans dom skiftar på bilen före mig... och Mack säger att jag ska köra in min när den dom har inne körs ut efter som det är min tur... Så när bilen backar ut så kör jag då så klart in.... Och dom skiftar däcken... tar väl ca 5 min...




När jag sen kör ut och vänder runt för att köra iväg så står en snubbe i 25 års åldern i vägen... så jag stannar och kör ner sidorutan... Och DÅ börjar han skälla om att jag trängt mig... Vilket jag förstås inte hade gjort... Och när han inte gick att resonera med utan bara stog och skrek så blev jag förbannad och var på väg ur bilen för att lugna ner honom ;o) ;o) ;o) MEN då fick han väldigt bråttom tillbaka till sin bil ;o) Så det löste sig smärtfritt ändå ;o)




Men summa sumarum av allt jag skrivit i detta inlägg är ju ändå att bättre BILFÖRARE än mig finns ju inte ;o) ;o) ;o)


Over and Out ;o)

2 kommentarer:

  1. Finns dom som kör 50 där det är 30. Och 30 är det bara där det av statistiska skäl förekommer MYCKET olyckor (barn skadas), Och det kryllar av dom som inte vet hur man kör i 30... Jag är i bland kanske en av dom. Snacka om komplext problem... Tror man uppmärksammar olika beteenden beroende på var livet / och vad man varit med om just för tillfället. (men det får ju stå för mig själv...)

    SvaraRadera
  2. Kan bara instämma så klart... Jag respekterar alltid 30 sträckor o,s,v... Nu har det ju också blivit sträckor i städer där det bara är 7 km begränsning (tror det är 7 i alla fall) Och när jag nämner folk som inte har på vägen att göra är det ju primärt dom som t ex byter fil på motorvägen utan att titta i backspegeln så man får lov att tvärnita eller veja ut på väggrenen vilket händer väldigt ofta... Och för att inte nämna dom som INTE kan köra i rondell ;o)
    Men men... oftast lyckas man ju veja för dessa människor ;o)

    SvaraRadera