onsdag 16 juni 2010

NYA WHISKY

Nu har jag köpt hem lite nya FAVORITER ;o)


Jag var ute med kunder och åkte mellan Grisslehamn & Åland nu tidigare i veckan, och passade då på att köpa hem lite nya Whisky sorter.




Dom senaste Alstren ;o)


Jag måste ju nästan erkänna att jag håller på och blir en "Seriös" Samlare av Whisky ;o) Det finns ju så klart dom som köper allt dom kommer åt, men jag köper med känsla & Intuition ;o) Om man "kan" köpa alla sorter är det ju inte så svårt att pricka rätt, men Whisky sorterna jag köper ligger ju ändå i prisklass på mellan 700 :- & 2.000 :- på bolaget, så man vill ju träffa något så när rätt i smak & kvalité ;o) (även om just jag inte så ofta köper dom just där ;o)




TOMINTOUL 16 År - Single Malt


TOMINTOUL 16 År - Singel Malt Är en "Snäll" Whisky... Väl ballanserad med en fruktig rund smak och med mycket lite rökighet. Eftersmaken sitter kvar länge i munnen, och rullar sakta bort. I eftersmaken finns också den svaga rökigheten, jag tycker själv den påminner väldigt mycket om AUCHENTOSHAN. Så mitt omdöme blir en klar 4:a på en femgradig skala. Här är också en länk till "Systembolagets" utbud av den.



TULLIBARDINE 1994 - Singel Malt


TULLIBARDINE 1994 - Singel Malt Måste jag bara säga var en riktig riktig höjdare... En favorit som jag alltid kommer ha hemma i fortsättningen. Den är även den balanserad i smaken, men med ändå mindre rökighet och med en balanserad "Stor" sötma som rullar runt i munnen.... mmmm... ;o) Riktigt Nice... Den är även väldigt ljus i färgen, ser knappt ut att smaka något alls ;o) Men det gör den... Tro mig... Den smakar "Mycket" men väldigt "Gott" ;o) Här är också länken till Systemutbudet.



LAPHROAIG TRIPLE WOOD


LAPHROAIG TRIPLE WOOD.......... Yiiihhhhaaaaaaaaaaaaa Fy Fan vilken snyting ;o) Nu är det ju så att min Super Favorit bland Whisky faktiskt är en LAPHROAIG fast QUARTER CASK. Och den är ju rejält rökig... Eva känner ända ute på gräsmattan bara jag drar bort korken på den ;o) Men låt mig säga så här... Det är ändå ingenting mot denna TRIPLE WOOD ;o) För den är verkligen Rökig. Provade som jag brukar göra bara ca 2 cl när jag kom hem med den (även dom andra) för att känna av smaken. Men som det är nu, så känner jag att den nästan är i rökigaste laget, men jag tror det beror på att den även fick en spritig tendens... Men det tror jag att jag kan lindra med lite mer vatten i den. Ska prova det på Fredag så får vi se :o) (Jag kan tyvärr inte lägga någon system länk för den finns inte där ännu)


Så jag får återkomma lite längre fram ang LAPHROAIG TRIPLE WOOD, men de övriga går jag i "god" för... Köp dom och njut av dom... Sakta och fint... och framför allt, se till att inte ha druckit en massa annat skräp före, för då smakar den bästa Whiskyn som den sämsta och tvärtom ;o)))


Over and Out ;o)

2 kommentarer:

  1. Se där jahh!
    Ja, jag är ju inte en professionell alkolist som du. Meeeen om du verkligen insisterar och tar med dig en flaska så kan jag väl tänka mig att smaka ;-)

    SvaraRadera
  2. Ja lite alkis är man nog ;o)
    Jag tar med några Whisky så vi får prova lite :o)

    SvaraRadera