lördag 15 januari 2011

Underbara Lördag

Ja då var ytterligare en arbetsvecka avklarad!... ;o)


Och efter 5 st arbetsdagar kommer ju veckans favoritdag!... Nämligen Lördag!... ;o)


Nu sitter min söta lilla fru och jag här vid varsin "burk" och surfar!... ;o) Och hon smuttar på ett glas rödvin från René Barbier... (se länk)







Dom gör riktigt bra & goda viner... Både rött & vitt... En favorit är deras Cava/Bubbel... Och jag "smuttar" på en Whisky... Dessutom en riktigt god sådan...






Nämligen en Bunnahabhain!... ;o) Det är inte min samlings dyraste Whisky... Men riktigt smarrig ändå!... ;o)


Men nu åter till det jag från början tänkte skriva om... ;o)


Vi hade som vanligt en väldigt, väldigt "mysig" lördags morgon... ;o)
Gick sen upp och åt en lång och underbart god frukost med alla tänkbara pålägg & kokta ägg o,s,v... Och denna morgon även med "hem" färskpressad apelsin juice... Mumma... ;o)


Sen for vi iväg till Kungsbyn (se länk) Som ligger mellan Enköping och Västerås






Vi åkte dit för att köpa lammfärs att använda i Moussakan som vi ska laga ordning till middag i kväll... Så det köpte vi... Och också en karta ägg... Det blev också en mysig avstressad fika i deras restaurang... ;o)






OJ!.... Nu tog min Whisky i glaset slut!... Får hämta en till!... ;o)






Nu blev det istället en "Old Pulteney"... ;o)


Åter till bloggskrivandet!... ;o)
Känns bra att handla på ett sådant ställe... Allt dom säljer är närproducerat från lokala små gårdar... Och lammen har "skuttat" omkring någonstans där ute i någon hage och tuggat gräs och haft det bra... Innan det var dags för slaktbänken... Sådant gillar jag!... "skuttande" glada djur alltså... ;o)






Glada djur är nämligen också goda djur... ;o) Efter vad jag har förstått så kan man tydligen om man jobbar med charkuteri känna på köttlukten om djuret varit stressat... Och att "stress lukten" inte är god... Så om du har möjlighet... Köp kött från "glada" djur!... :o)


Nej nu börjar det bli dags att runda av här och istället sätta oss inne i vardagsrummet med lite soft musik... Och smarra lite på goda och smakrika dessertostar & ölkorv som en förrätt innan vi knåpar ihop vår middags Moussaka!... ;o)


Over and Out... ;o)

2 kommentarer:

  1. Va kul med en tripp till Kungsbyn! Dit har jag velat åka länge men det har inte blivit av. Har hört så mycket om dom från Kits mamma och Chrille som ofta handlar där. Skulle va kul och göra en utflykt dit i vår eller sommar med vår lilla bebis.
    Va smarrigt det lät med moussaka! Och med riktig lammfärs dessutom! Ska gå in o kika på recept på en gång, kanske kan laga det till middag i veckan.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Hej Charlotte :o)

    Ja dit måste ni åka sen... Eller varför inte göra det tillsammans!... :o)

    Moussakan blev grymt god!...

    Inga värkar eller så som startat ännu?...
    Nyfiken som bara den!... :o)

    *kram*

    SvaraRadera