måndag 3 januari 2011

Cornelis!

I går skrev jag ju ett "väldigt" allvarligt inlägg... Och lovade ett muntrare nästa gång!... Men nu blir inte fallet riktigt så... Men det blir i alla fall inte uppmanande & negativt utan tvärt om väldigt positivt... Men kanske inte så "glatt" ändå!...


Jag tittade på filmen "Cornelis" här om kvällen... Och det är ju alltså filmen som skildrar Cornelis Vreeswijks liv... Och jag personligen tycker dom gör det på ett väldigt bra sätt... Och det tycker ju lilla "jag" utan att egentligen veta!... För jag var inte speciellt gammal när han ramlade av pinnen pga sin cancer som förmodligen var sviter av hans förmodade relativt "tuffa" liv...






Jag har ju växt upp under den tid där hans musik växt sig starkare och starkare bara genom att den funnits!... Och helt enkelt gått in i hjärtat på generation efter generation...






Jag fastnade på hans "Vis-Hullingar" strax efter att han dog... Jag var då på Söder och korsade Katarina kyrkogård där han vilar... Eller i alla fall vilade då... Det var kväll och mörkt... Och det var lite kallt... Och man kunde läsa gravstenens skrift i ljuset från alla de ljus & lyktor som folk tänt...






Jag är ju jäkligt "Okristerlig"... Och var så även på den tiden!... ;o) Med tanke på att jag blev tagen av stämningen på en kyrkogård alltså!... Men hur som så fångades jag ändå av det här... Och köpte sen en "LP" med honom... Och har sedan dess älskat hans visor... Dom har ju spelats in av ett otaliga Svenska artister genom åren... Men jag tycker ändå att de absolut bästa är de där han själv sjunger!...






Är ju lite extra kul att jag en gång blev förväxlad med sonen Jack på väg in på krogen Royal Arms i Örebro... Dörrvakterna bockade och bugade efter att jag svarat "ja" på frågan om jag var "Jack Vreesvijk"... Det var ju bara en kul grej att dom trodde jag var han... Och den "fria" baren var ju inte fel... ;o) När jag sen var på väg ut berättade jag förstås att jag var jag och inte "Jack"... Då blev dom först lite förgrymmade men sen garvade även dom åt det hela!... Och efterbetalning från baren klarade jag mig också ifrån!... ;o)


Tänker inte gå in så mycket i detalj på själva handlingen i filmen... För du som läser kanske ännu inte har sett den... Och har du inte sett den så "gå" och se den... Den är värd det!...


Over and Out!... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar