söndag 2 januari 2011

Medborgar Ansvar

Och vad menar jag med den här titeln på inlägget?...


För det första menar jag med ordet "Medborgare" både dig och mig... Eller precis vem som helst i detta avlånga land!...


Och med "Ansvar" menar jag precis vad det betyder... Som i detta fall betyder en form av skyldighet!...


Att jag skriver så här seriöst som är lite olikt mig!... Fel formulerat föresten!... Jag börjar om!...


Att jag skriver så här "Allvarligt" utan så mycket underliggande humor mellan raderna beror på att jag och Eva i dag när vi var gående genom Bålsta på hemväg från en fika hos några kompisar kom i kapp en hundägare som var ute och rastade sin hund...


Vi reagerade båda två på långt håll och tyckte att han... "HAN" Hundägaren alltså som var en snubbe i 18-20 års åldern betedde sig jäkligt konstigt... Gick och sparkade mot hunden´som gick i koppel... Och dessutom med hög röst gick och gormade på den och hela tiden ryckte i kopplet så Hundvalpen som det ändå var for som en vante i kopplet mest hela tiden... Och det såg så jäkla illa ut att vi bara var tvungna att säga till honom... Så jag ropade att han skulle stanna...


Och stanna gjorde han till slut under lite protester... Och då ställde vi honom mot väggen och frågade för det första om det var hans hund... Som han nu sa att det var... Och sen frågade vi vad FAN han egentligen höll på med, med tanke på hur vi sett honom bete sig!... Och det hade han ju lite svårt att förklara...


Om det hjälpte eller inte är ju svårt att säga... Men jag tror att han ändå fick en liten tankeställare... När två vilt främmande människor talar om för honom att "VI" tycker han beter sig som en IDIOT... Och dessutom varför!... Så det är bara att hoppas...







Nu var det en hund som var i fokus... Hade det varit ett barn som blivit hanterat på samma sätt hade man förmodligen sänkt snubben...


Det läskiga som man ändå märker ibland... Tack och lov väldigt sällan!... Är ju att folk inte verkar bry sig... Förut för ca ett år sedan när jag var ute i Sthlm med några kollegor så såg vi en snubbe som blev duktigt misshandlad av ett gäng på säkert 10 pers som pucklade på honom som galningar och innan jag och min kollega han fram så hade dom slagit ner honom och börjat sparka honom där han ligger på gatan... Då känns det rättså skönt att "Våga" rusa fram och använda det våld som krävs... I detta fall behövdes inget våld alls... För gänget sprang innan vi han fram då dom såg oss... Och snubben var illa tilltygad rent kosmetiskt men inget mer allvarligt...






MEN... Vad hade hänt om vi inte hade reagerat utan istället tittat åt andra hållet och vikit av och låtsats som om det regnade???... Hade snubben överlevt?... Ja vem vet... Förhoppningsvis.. Men det vet man ju knappast... För denna gång var det någon som reagerade!!!...


Jag vet att det kan vara rent ut sagt idiotiskt och inte minst farligt att "Lägga sig i"... Men ibland måste man göra det!...






Nu låter jag kanske som en jäkla paragraf ryttare!... Men dom känner mig vet att jag är väldigt långt ifrån den stämpeln... Men en vädjan till alla som läser detta är ändå att om du ser någon eller något annat levande väsen fara illa... Så gör något åt saken... Alla har självklart inte "kropp" för att kunna kliva i mellan rent fysiskt... Men "larma" åtminstone om du ser något!... Så känns det garanterat mycket bättre i själen!...


Det var ett väldigt allvarligt inlägg!... Men behövde "skriva ur mig det"


Nästa gång ska det bli lite mer humor igen!... ;o)


Over and Out!...

4 kommentarer:

  1. Bra gjort,synd ni inte fick tag i någon men kanske lika bra det för man vet ej vad man själv gjort med den man fått tag i ?

    SvaraRadera
  2. Ja du har helt rätt!...
    När man exploderar så där så
    brukar förnuftet avmattas...

    SvaraRadera