söndag 22 augusti 2010

Tufft-Jobb

Jaha... Då var man igång med jobbet igen då...


Det är ju alltid lite olustigt att börja jobba efter att man haft semester... Självklart var det ju så nu även i år... Jag hade förmånen att kunna ha 5 v semester på raken, så jag har ju haft rejält med ledigt... Men det känns ändå lite tråkigt att jobba igen... Eller kanske inte ändå ;o)




Men när måndags morgonen var här var det bara att hoppa igång igen ;o) Det började med kontoret vid Globen på måndagen... Flyga till Riga som är Lettlands huvudstad på säljmöte Tisdag & Onsdag, Torsdag ute på kundbesök samt Fredag & Lördag på Ålands resa med hotel på Åland tillsammans med kunder för att gå på Ålandstravet... Så det var en händelserik & trevlig vecka... ;o)

Jag brukar ju passa på att handla lite Whisky till min samling när jag är ute och åker... Så blev det så klart även denna gång ;o) Köpte 2 st i Riga och 2 st på Ålandsbåten Så nu har jag med råge vuxit ur utrymmet som var anpassat för min samling... Måste ordna mera plats... Kanske bygga ut huset lite ;o)




På flyplatsen i Riga hade dom riktigt bra pris på Whiskyn... Dessutom ett väldigt stort utbud av både riktigt "Gammal" & "Sällsynt" Whisky.... Mumma... ;o) Så där inhandlade jag 1 st GLENFARCLAS 105 CASK-STRENGTH... Den har tillverkats på samma sätt sedan 1968... alltså samma år som jag föddes ;o) Och den är en 60% stark direkt tappad whisky som lagrats på Sherry fat under en längre tid... Är själv ingen älskare av Sherry men denna smakar sött och mjukt...


Desteleriet rekommenderar att man ska dricka den outspädd... Men det gör inte jag... späd den t,o,m lite mer än vanligt för att få ner % halten så blir den underbar i smaken.... Efter vad jag sett på nätet säljs den ofta med skruvkork i metall... konstigt... Men den jag kom över har i alla fall karaktäristisk drag kork ;o) Hade faktiskt inte köpt den med skruvkork... inte för dom pengarna i alla fall ;o)




Den 2:a Whiskyn jag köpte i Riga var en BUNNAHABHAIN DARACH-ÙR som är en ofiltrerad mycket god och välbalanserad Whisky på 46.3 % som har en väldigt välbalanserad smak av vanilj... Nötter och även lite choklad



men även en smak av "Nya" Ekfat... För det är så den lagras... varje lagrings tunna är helt ny tillverkad... Därav en tydlig men Fresh Ekfats smak med en svag rökighet... Mycket god även den... ;o)





Vid mitt Ålands besök köpte jag ju som jag skrev tidigare ytterligare 2 st Whisky ;o) Den första av dom var en Special tappning av Old Pulteney som är en av Eva´s favoriter i min samling... Den vanliga är otroligt Snäll... Mjuk & Välbalanserad i smaken... Så jag var bara tvungen att köpa även denna ;o) Alltså OLD PULTENEY ISABELLA-FORTUNA WK-499...



Och nu efter att ha provat den kan jag bara säga en sak.... VÄLDIGT GOD... ;o) Styrkan ligger på 52 % är alltså en Cask Strength även det... Alltså direkt tappad på flaska från fatet utan att spädas... Den är precis lika god som den vanliga 12 åriga men har en ändå djupare smak... Fylligare och smakar mer helt enkelt... Rund och fyllig... Mycket god... och en toutch av brunt socker... Kola & även litet stänk av Cocos ;o)... Helt kanon... Köp den och drick den ;o)





Mitt 2:a förvärv på Ålandsresan var kungen bland veckans inköp... Och då menar jag verkligen KUNGEN.... En fullkomligt otroligt god LAGAVULIN SPECIAL RELEASE lgv.4/497 från 1993... med andra ord en 17 år gammal DOUBLE MATURED Whisky.....



KÖP DEN... KÖP DEN... KÖP DEN... ;o) Det är allt jag kan säga.... Smaken är så fyllig... Rund... Och oerhört GOD... på slutet blandas dom fylliga smakerna med en mjuk röksmak och tillsammans så rullar dom runt i munnen och förvinner sakta och mjukt... Det är nog förbanne mig en av de absolut bästa Whisky jag druckit ;o) Och nu har jag den i min samling... Fan va Kul....


Skriv gärna någon liten kommentar om ämnet och vad just du tycker ;o)


Over and Out ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar