måndag 9 april 2012

PUSSER´S RUM

Det var längesen jag skrev om mina singel malt whisky´s... Har många nya i samlingen sedan senaste whisky inlägget... ;o)  Men jag kommer inte skriva om whisky nu heller!...






Ska istället skriva om ROM!... ;o) Och inte vilken ROM som helst!... ;o)

BRITISH NAVY - PUSSER´S  RUM...


För det är inga dåliga grejer kan jag säga!... ;o) Fick en sådan av Hasse & Cathy nu när jag fyllde år!... Smakade några droppar av Hasse för någon månad sedan och tyckte den var grymt GOD... Och nu fick jag en alldeles EGEN!... ;o) Tack & Bock.... Jätte kul...


Förutom att den är väldigt god så har den också en "lång" historia... Den har tillverkats på samma sätt ända sedan år 1655... Jäkligt länge med andra ord... Och ända fram till 1980 tillverkades den enbart till British Navy... Och gick inte att få tag på bland vanligt folk...


En sådan här mugg fick jag "såklart" också!... ;o)







1655 när den introducerades fick all besättning på alla Brittiska krigsskepp 1 pint varje dag... Och när dom vunnit en strid fick dom 100% påslag... Med andra ord 2 pint... Och när den är så stark som 54.5% så kan man tänka sig att dom blev lite "yrsliga"... ;o) Att den är/var så stark beror på att dom på båtarna även använde den som desinfektionsmedel (sårtvätt)... En annan kul grej är att den är känd som "The Singel Malt of RUM"... Självklart inte gjord på "malt"... Men oblandad rom... Alltså "inte" blended...






För den som inte har den så kan jag varmt rekommendera att köpa in den till samlingen!... För den är oerhört god och mycket smakrik!... Den finns att beställa på systembolaget. (se bild)


Det var det om det!... Nu ska jag ut och "lapa" lite sol!... ;o)


Over and Out!... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar