torsdag 28 april 2011

Coronet 32 Deepsea - Renovering III

Jag ägnar nu all ledig vaken tid till att bygga det nya akterdäcket!... Förutom när jag tränar förstås!... ;o)






Sen från och med nästa vecka börjar jag jobba igen... "Ser ju fortfarande dubbelt"... Men min sjukskrivning går ut tills på måndag och därmed "hoppas jag i alla fall" ... finns det längre "inget" papper på att jag "inte" får köra bil...


Så jag mjukstartar med att köra till kontoret på måndag morgon... Och sen bär det därifrån av upp till "Hudik" Hudiksvall med ett antal stopp på vägen... En mjukstart med andra ord!... ;o) Så håll er undan i trafiken"... ;o)


Men nu åter till Zambas renovering!...






Sist jag skrev var jag mitt uppe i att kapa ordning den nåtade teaken... Och också att limma motorluckorna... Sen dess har jag slipat ordning allt... gissa om maskinerna har gått varma... ;o) Och är nu mitt uppe i lackningen... Kör en 1-komponents teak lack från Hempel...(se länk) Och det blir riktigt riktigt fint... Extremt fint till och med!... ;o) Men kan ju säga så här... Det är "Fanimig" inte enkelt!... Har ju gjort det förrut då jag byggde om vår Coronet 26 Family "Pamela"... Så jag börjar ju få lite erfarenhet av det hela!... ;o)






Men denna gång använder jag roller när jag lägger på lacken... Köpte en special roller för ändamålet... Och det funkar verkligen kanon BRA!... Man kan ju lägga på lacken så extremt mycket snabbare med roller mot med pensel... Och det behövs verkligen... För även om den har en torktid på 1-2 veckor... Så är den inte längre formbar på ytan så himla länge... Det rör sig om max 5 min... sen blir det fult om man är där och petar... Så med roller hinner man få på t ex en hel motorlucka ca 2 kvm på bara några minuter... Och hinner då också göra en liten korrigering någonstans om det behövs innan ytan blir seg...






Har nu lagt på ett antal lager... Tror jag är uppe i 5 nu... Och kommer lägga ett par lager till... Sen ska det få ligga och härda medans jag är ute och reser nästa vecka...


Kan se framför mig hur jäkla snyggt det kommer bli när det ligger på plats i vår Zamba!... ;o)


Over and Out!... ;o)

2 kommentarer:

  1. Ser skitsnyggt ut !! Då blir det väl speciella båttofflor för besökande ;-))

    SvaraRadera
  2. Ja det blir faktiskt rätt ok...
    Bara jag lyckas hålla rätt torktid nu mellan strykningarna så jag inte råkar ut för apelsinskals yta...
    Burr!... Hemska tanke... Men det är lätt att råka ut för det...

    Yes... Och tofflor blir det... Har beställt det med Coronet logga!... ;o)

    SvaraRadera