onsdag 13 april 2011

Coronet 32 Deepsea - Renovering

Då är jag äntligen igång med båtrenoveringen igen!...






Våran "Pärla" Zamba ska gnistra i sommar... :o) Är lite sent ute eftersom jag haft det så jobbigt med synen... Och har ju det fortfarande... Men nu finns ingen återvändo... Ska hon i sjön i år så måste allt gå i 180 från och med NU!... Och i skön det ska hon... Så är det bara!...






Så nu har jag inlett renoveringen av akterdäcket... Det är ju i TEAK... Men väldigt sliten sådan... Så nu har jag köpt in ny TEAK med svart nåtning som kommer att bli ruggigt fin!...


Obehandlad är den ju lite matt... Men med 10 lager lack som ska på kommer den att gnistra!... :o)





Sen ska ju mera göras... Ny kyl... Skriver mer om det senare...


Och sen också nytt kapell... Men det syr jag så klart inte själv... Utan direkt efter sjösättning slussar vi ut henne och lägger henne vid djurgårdsbron där en kapellmakare kommer utrusta henne med nytt kapell både i bak och på flybridge... Kommer att bli så himla snyggt!... :o)


Men åter lite grann till TEAKen på akterdäcket... Började kapa och så i går... Men upptäckte att jag gjort en miss... Synd bara att missen kostade 2000 :- Jäkla skit!... skivorna kostar tyvärr så mycket styck... Och jag var tvungen att handla en ny... Så istället för 3 st... Har jag nu köpt 4... Jippieeeeee... Tur att lacken var billig!... ;o) NOT... Men den tror jag i alla fall inte jag behöver köpa mer av... Åkte med en båtkompis till Erlandssons Brygga i Solna och köpte den i Söndags när dom hade 25 % rabatt på grejerna... Underbart... Så där sprarade jag i alla fall in en tusenlapp!... :o)


Det jag också köpt in nu för att få bästa resultat när jag kapar är en ny cirkelsåg... Liten och smidig enhands såg!... Grymt bra måste jag säga... Till och med över förväntan!... :o)






Här är också en liten film som tipsar om hur man gör en mall så man lätt och smidigt kan kapa stora skivor rakt och snyggt...





Extra viktigt kanske när man jobbar i ädelträ!... Finns en såg att köpa för ändamålet... Men den går på 4.200 :- Men jag kan varmt rekommendera detta istället!...


Även mässing ramarna runt luckorna & motorluckorna får ju lite puts!... Och inte så lite heller för den delen... Det blir grymt bra... Och skillnaden mot innan är enorm!... :o)






Over and Out...

2 kommentarer:

  1. Förstår fortfarande inte skillnaden mellan sänksåg vs cirkelsåg. Trots alla beskrivningar jag läst...

    SvaraRadera
  2. Men Reine då!... :o)

    När jag köpte sista skivan nu så fick jag den uppkapad på längden för att vi skulle få in den i bilen... Så då såg jag en "FESTOOL-Sänksåg" "in aktion"... :o)

    Och den störta skillnaden tror jag är att den är mer högvarvig... Och att den är fjäderbelastad så man kan börja snittet var som i en skiva... Men det vesentligaste är ju kaplinjalen som ingå...

    Men just en kaplinjal har jag ju alltså gjort själv enligt intruktions videon!... :o)

    Superbra lösning faktiskt!...

    SvaraRadera