söndag 21 november 2010

WHISKY

Ja då var det dags för ett Whisky inlägg igen! ;o)


Har ju varit ute och farit med kunder igen denna gång på Birka... Och passade då förståss på att köpa hem lite "nya" Whisky... ;o)


Denna gång blev det mackmyra... Ardbeg... & SMOKEHEAD...







Den jag valde sist i denna veckas inköp var denna mackmyra(se.länk)... Och trots att jag är lite av en PATRIOT så har jag tidigare inte velat ta in mackmyra i min samling... (förlåt, skäms lite nu) Men anledningen är enkel... JAG tycker inte dom har gjort någon bra Whisky... Men efter att en av mina kära kunder som även är delägare i mackmyra bjöd hem mig på mackmyra "provning" så har jag "börjat" ändra mig... ;o) Och nu på Birka stod även en tjej därifrån och bjöd på provsmak av denna Special 05 Jaktlycka... Och förbanne mig... Även denna smakar faktiskt Whisky!... ;o) Så nu fick den äran att följa med hem till min samling... Smaken är ren, frisk & fruktig & den är lagrad på ekfat som tidigare använts till lingonvins framställan... Jäkligt rolig och annorlunda idé... ;o) mackmyra säger sig vara en Whisky tillverkare för "nytänkande" Whisky älskare och det kan inte vara mer rätt i alla fall inte med denna 05:a för vilken annan Whisky är lagrad i "Lingon Tunna"... ;o)







Min rekommendation lyder enligt
följande! ;o)
KÖP DEN!...


Och inte bara köp den....
NJUT & känn STOLTHET
över att SVERIGE
Är på väg in i Whisky-Världen!



När det så var dags att sprätta nästa plombering valde jag min samlings "första" Ardbeg... Har inte köpt den tidigare... Kan egentligen inte svara på "varför" men tror det kan ha att göra med att det som regel bara är den Tioåriga som står framme i sortiments hyllan... Men efter att nu ha läst lite om Ardbeg så förstår jag att det bara är den som säljs till oss "vanliga" dödliga... ;o) Hittade t ex en snubbe som skrev att han köpt ett 2 cl smakprov på en annan exklusivare Ardbeg för 2.850 :- och tyckte att dom 2 cl han smakat var värda vart enda öre!!! Då är man antingen väldigt rik... Eller en riktig Dåre med "lyxfällan" som nästa anhalt på livets stig!... ;o)


Men åter till denna Tioåring... smaken kan inte sammanfattas med ett ord utan bara med två... Och sammanfattningen lyder...
MYCKET RÖKIG... ;o)
Inget man ska börja med om man är nybörjare gällande intresset Whisky... Men ändå GOD & smakrik!... Så gillar du rökigt...KÖP DEN!...




NU är det dags för den sista av dom 3!... ;o)

Och jag känner mig bara tvungen att börja med smakupplevelsen som spred sig i Munnen... Halsen... Svaljet... Huvudet... och som sen använde kroppens konturer ända ut i hår rötterna för att studsa runt och avge smak för vartendaste liten organ kollision... SATAN!... Den var rökig ;o)

Det var som att få intryckt en avkallnad grillkols bit i munnen med ett par varv silvertejp lindat under hakan och upp över hjässan så man heller inte kan spotta ut den!... Kolbiten alltså... ;o) För Whisky kan man ju inte spotta ut... ;o) För smaken satt kvar i munnen i minst 1 timme med en sådan intensitet att man inte trodde man svalt den...

Den var kort och gott väldigt rökig... påminner lite om Adbegén men där kunde man skönja även andra nyanser av smak... nästan lite citruston... Men här var den bara TORR & OERHÖRT RÖKIG...

Om någon stackare blir bjuden på denna som sin *första" Whisky som kommer han/hon vara "bränd" till Whisky hatare för resten av livet... Rekomenderas BARA till RÖKWHISKY Älskare....

Så mitt omdömme blir alltså: GOD & Drickvärd i rätt stämmning... ;o)



Sammanfattningsvis kan jag säga följande: Alla 3 har sin egen smak... Alltifrån mackmyrans avsaknad av rökighet men istället lite bärig karaktär... vidare till Ardbegéns rökiga men ändå lite mer smakberikad av mjuk citruston och så kommer vi då till The Bitter End... Alltså SMOKEHEAD... Där man i alla fall enligt mig inte kan urskilja någon smak upplevelse genom den fullkomligt pansar täta rökigheten...




Nu har ju jag setat här och briljerat med min skrift och utlägg om vad JAG tycker... Men du som läser detta kanske inte alls håller med... ;o) Och det tycker jag bara är roligt... För precis så ska det vara... Smaken ÄR olika... Och inte minst gällande Whisky... Kanske delvis beroende på att det framförallt är testosteron stinna hannar som har Whisky som sitt stora intresse... ;o)

Det behöver ju kanske inte vara just testosteron stinna hannar... Men om jag säger så här istället då!... Hannar i allmänhet... ;o) Men jag VET att många honor också gillar Whisky!... ;o) Inte minst min fru... men smakmässigt då åt de lite mer mjukare sorterna på mina Whiskyhyllor... Så därför Tjejer... Kvinnor & Damer... Välj en god Whisky nästa gång istället för drinken eller ett glas vin...

Nu är det Söndags eftermiddag och Eva & jag ska ut på en liten "hurtigrunda" Och då menar jag inte i sovrummet... ;o) För det tar vi efteråt... utan ut och röra lite på oss i en rask promenad... ;o)

Därför blir nu avslutningen den vanliga... ;o)

Over and Out... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar