söndag 29 maj 2011

Whisky

Det var ju väldigt längesedan jag skrev om whisky!...


Tänkte därför nu skriva om Whisky... Whisky... Och lite mer ändå om Whisky!... ;o)






Har ju varit ute på lite resande igen och därför återigen passat på att förena nytta med nöje genom att handla hem lite trevlig Whisky... ;o)


Har fyllt på lite bland favorit sorterna som börjat sina... bl a en till Glenfarclas 105 som faktiskt är en av mina absoluta favoriter...






Och det har inte att göra med att den är 60 % stark!... ;o) Utan att den är otroligt god och balanserad i sina sherrytoner... REKOMMENDERAS VARMT!...


Nya Whisky som inte fått sitt avtryck här på min blogg tidigare är bl a en till mackmyra...
Denna gång en 1 ST Edition... Att jag köpte den var egentligen för att mackmyran jag har sen förut som heter Special 05 Jaktlycka skulle få en kompis!... Och också att det kunde vara kul att ha den som i alla fall vad jag vet är den första som gjordes... Alltså denna 1 ST Edition...






Hade väl egentligen inte tänkt öppna den utan mera låta den stå där och samla damm ett tag... Men så kom Hasse över och vi bestämde oss för att prova den... Och gissa om jag blev överraskad!... Den var ju både bra och god!... Till och med riktigt god... Det var den inte när jag drack den på krogen för ett antal år sedan kan jag säga!... Men nu smakar den till och med whisky på riktigt... smak av honung och en svag rökighet... måste helt enkelt ha fått legat och lagrat på sig lite mer smak... GOD!...


Har även handlat hem en ny CAOL ILA... Har 12 åriga standarden sedan tidigare... Och köpte nu CAOL ILA Distillers Edition...






Mycket god... Med bra rökighet och lite smak av kanel... KÖP REKOMMENDERAS...


Köpte även en ny 3:e sort från Bunnahabhain - Cruach Mhona... En liten dyrgrip... ;o) Dessutom smakar den fantastiskt bra!... ;o)






Den är lagom tjärig i smaken... Men även fruktig med en frisk eucalyptisk ton... Alla de 3 olika från Bunnahabhain jag har smakar fantastiskt gott!... Men denna är absolut bäst av dom!... KÖP!...


Nästa i raden av ny inköp är Glen Garioch... Köpte först denna 12 åring lite på vinst och förlust!... Hade absolut inte druckit den tidigare... Och just därför köpte jag den... Lite upptäckar lusta helt enkelt!... ;o)






Och jag blev absolut INTE besviken kan jag säga... Fin balaserad smak med relativt mycket sötma... en knappt kännbar rökighet... Lagringen har skett i 2 steg på både amerikanska bourbon fat... Och Spanska Sherry fat... Så även en svag sherryton lyser igen lite mitt i smaken... Kan heller inte här skriva annat än GOD!... ;o)


Efter att den första Glen Gariochen var så god så hittade jag en till!... ;o) Nämligen Glen Garioch 1797 Founders Reserve... Tycker den påminner en hel del om 12 åringen... Men känns betydligt spritigare dom första sekunderna i munnen...






Men efter att den lugnat ner sig lite... Eller om man har lite mer vatten än vanligt i den så rullar sötman och fylligheten fram och man blir varm i kroppen medans läpparna börjar dra sig uppåt i kanterna och formas till ett varmt leende... ;o) YES... Även denna mycket värd att ha en egen plats i min samling!...


Har även kommit in några fler av lite mer systembolags standard kvalité... Tar dom tillsammans i bedömningen... ;o) Aberlour 10 år... Och Tomatin 12 år...






Båda förstås singlar i malt!... ;o) Och helt ok standard på smaken... Dom säger väl egentligen inte så mycket stort till smaklökarna... Men helt ok ändå... God smak och prisvärda!...


Det var allt från min lilla whisky hylla för denna gång!... ;o)


Over and Out... ;o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar