torsdag 17 februari 2011

Global Knivar

Nu blir det ett inlägg som inte har betoning på mitt jäkla dubbelseende... ;o)


Utan istället kommer det handla om Knivar!... Och precis som rubriken avslöjar är det ju heller inte vilka knivar som helst utan "Drottningen" bland köksknivar... ;o) Nämligen GLOBAL... (se länk)







Och så kan man ju säga utan att veta... Men jag haft nöjet att använda deras kniv här hemma under ett par år nu... Fick en när jag fyllde år förut... Och dom är så jäkla grymma!...






När jag öppnade förpackningen stod det till och med "VARNING" just för att den var väldigt vass... Och när jag använde den första gången skar jag mig!... Och inte bara en gång... Utan 2 gånger till och med!... ;o) Och det är dessutom till 100% sant!... :o)






Kockkniven jag använde tidigare var ju så klart hyfsat vass den också... MEN INTE i närheten så otroligt vass som GLOBAL kniven!... När den var ny var den till och med så vass att den av sin egen tyngd skar igenom huden bara man lät den vila mot handen!...






Sist jag fyllde år skulle jag köpa en till i present från Eva... Men det blev ju aldrig av... Men nu i kväll beställde jag en ny på nätet från Culina köksbutik... (se länk)







Passade även på att köpa en våtslip som är anpassad för GLOBALS slipvinkel som ska ligga mellan 10-15 grader och är typiskt för Japanska knivar... Europeiska knivar har en vinkel på 20-25 grader och med en sådan slip förstör man alltså GLOBAL kniven...


Så nu är det bara att vänta på leveransen!... ;o)


Tack min lilla Älskling för presenten!... ;o)


Men man får passa sig när man står i köket och lajar mästerkock nu när man har dubbelseendet... Har varit nära att skära mig ordentligt faktiskt... Så man får helt enkelt slå ner på takten när man hackar lök t ex... ;o)


Nej nu måste gluggarna få vila lite igen!...


Over and Out...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar