lördag 31 december 2011

Målning - Skapande

Nu har jag kommit i gång på riktigt med att måla igen!... Jätte kul faktiskt!... Men kanske skulle kalla det för skapande istället!... :o) För det är faktiskt så det känns när jag håller på!...






Man skapar på riktigt!... Det kan man ju göra kontrollerat på många andra olika sätt... Jag har ju t ex byggt om hela huset för några år sedan, och sist nu byggt rejält mycket med båten... Men det är inte riktigt samma sak!...






När man målar på det sätt jag gör så kommer man in i något slags "trans-stadium" Man går liksom in i sig själv på ett himla "skumt" men ändå väldigt trevligt sätt!...






Jag börjar ofta med några penseldrag och ser då vart åt det "bär-hän" ;o) Öser sen på med mycket färg... Och ofta yviga rörelser innan jag sen stannar upp, ställer mig lite på avstånd och begrundar vad jag lyckats fånga!... Ibland är det bra så... Men ofta känner jag att något saknas och fortsätter då få fram något mer i målningen.






Ofta är det så också att jag fortsätter med en målning som jag dagen innan "tyckte" var klar!... Men då efteråt känner att det saknas något i... Vissa målninger får till och med både 3 och 4 make over´s innan jag är nöjd!... ;o)






Skrev ju längre upp att man hamnar i trans!... Och det gör jag... Men kanske mer "sätter" sig i det, än just hamnar i det!... ;o) Och det är som sagt himla häftigt... Ett sätt att rensa skallen "på riktigt"!... När jag sitter/står där och "grejar" så finns ingen plats i skallen kvar för att tänka/oroa sig för något annat över huvudtaget!... Utan man bara "kör på" och njuter av var endaste sekund!... Och rätt som det är har det flugit iväg 3-4 timmar fast det känns som 30 min!... :o)






Jag målar väldigt "lite" föreställande som "alla" kan se... ;o) MEN tror även att just "alla" ser "något" i varje tavla... Och det är som jag tycker är så himla kul och spännande!... För jag har så klart en tanke och en idé om vad det föreställer... Men säger det inte så gärna för då hämmas betraktarens fantasi!... Så därför får man tycka att mina alster föreställer precis vad man själv känner för!... ;o) Man får även tycka att det är "skitfult" ;o) För det gör inget"... Bara kul att man kan "bjussa" på en reaktion i så fall!... Men roligast är det ju så klart om det uppskattas... ;o) Vill någon ha en målning är det bara att "skrika till"... (kanske passar i någons garaget eller så)... ;o) "Får" nämligen bara hänga några enstaka här hemma eftersom min kära fru inte alltid delar min smak... ;o)


Nej nu är det läge att greja vidare lite här och förbereda sig inför kvällens nyårs fest med goda vänner!... :o)


Gott Nytt År på er allihopa!... :o)


Over and Out!... ;o)

6 kommentarer:

  1. Härligt kreativt målat , är det oljefärg eller akryl och ställer du ut tavlor sen eller till salu?
    Det är häftigt att göra mönster i färg, det håller vi på med i förskolan när vi målar, och andvänder olika redskap för det,

    Snyggt och färgrikt och spännande.

    Döper du dina tavlor till något?

    SvaraRadera
  2. JAg skulle jättegärna ha den andra nerifrån på min vägg, den gillar jag jättemycket!!! ur mycket tar du för en tavla Magnus? Hälsn. Rosi

    SvaraRadera
  3. Jag tycker du har åstadkommit häftiga tavlor - dessutom verkar du att ha hittat en egen stil. Jag gillar ffa 2, 3, 5 och 6an. Du nämnde att tolkandet är i betraktarens ögon - jag ser 2 kolibrier (gula) i 2an och närbild på bogsprutet från en båt i 6an. "Ens kära fru" brukar vara ens starkaste kritiker. Det slutar med att man har travar av tavlor som man inte vet vad man ska göra av. Jag vet ett ställe där man får ställa ut och sälja under en vecka, mot rimlig ersättning - Nykvarn - hojta till om du skulle vara intresserad.Men då måste du nog ha ett trettio-tal alster att välja från för att fylla lokalen.
    Håller med dig om trans-stadium - tiden och omgivningen bara försvinner. Lite grann som meditation, du kanske skulle prova på det om du tycker försvinnandet i målandet är häftigt.
    Gott Nytt År på dig och fortsätt måla.
    G.O.M.

    SvaraRadera
  4. Va kul att ni gillar dom!... :o)))

    Camilla jag ska försöka döpa dom :o) Svårt bara att inte förvilla betraktaren och därav stänga fantasin, Men ska döpa dom med någon typ av abstrakt namn.

    Har ju lite svårt att ta ut några pengar om någon vill ha en tavla, men material kostnad på 200 :-/målning (utan ram/oavsätt strl) kan kanske vara ok i alla fall.

    OM jag senare lyckas få in tavlorna på galleri så kanske priset går upp "något"... ;o)

    Rosi "just" den är en av de få som Eva kan tänka sig hänga på väggen här hemma också! kan därför inte lämna iväg den nu, men lite längre fram kanske! Är det ingen annan du fallit för just nu så hoppas jag ändå "snart" få fram någon mer som du gillar lika mycket!

    Tack för tipset med galleri Anders, kan vara en himla bra grej att visa målningarna lite så också, Får jobba ihop några fler först bara.

    Och tack allihopa för er positiva feedback! :o)

    Nej nu är det nog nästan läge att gå ut i målarverkstaden och "skapa" lite igen ;o)

    *kram*

    SvaraRadera
  5. På ett galleri får du nog skriva upp priset från "material 200" till cirka 2000 - 3000 lite beroende på storlek (den spelar ju roll som vi alla vet).

    SvaraRadera
  6. Självklart Anders har du rätt i det. Men nu i början om nu någon man känner skulle vilja ha ett alster på väggen så räcker material kostnaden. :o)

    SvaraRadera